Robert Olsson
Robert Olsson är författare, föreläsare och utbildare inom kundlojalitet. Han föreläser bland annat om produktframtagning, omvärldsbevakning, service och engagemang för att få lojala kunder och ökad lönsamhet.
Många företag pratar om lojala kunder, men samtidigt tappar de 10-20 % av sina kunder varje år. Det finns också uppskattningar på att det kostar 5-10 gånger så mycket att sälja till en ny kund som det kostar att sälja till en redan befintlig kund. Lojala kunder utgör därför en av de viktigaste resurserna för ett företag. Genom att förstå och fokusera på sina kunder kan företag både behålla sina befintliga kunder och få nya kunder.
Världen förändras ständigt och ett företag som är framgångsrikt idag behöver inte vara det imorgon. Det dyker ständigt upp nya idéer och företag som riskerar att hota befintliga företags affärsmodeller och lönsamhet. Detta medför att omvärldsbevakning av befintliga och framtida företag och teknologier är viktigare än någonsin tidigare.
Robert har tidigare arbetat internationellt inom IT branschen på positioner inom utveckling, försäljning, undervisning och produktmarknadsföring. Han har bland annat utbildat kunder i Europa, Mellanöstern och Asien. Robert har en magisterexamen i företagsekonomi, en magisterexamen i Informatik samt en högskoleingenjörsexamen i elektroteknik.